Πρός
Τόν Ἱερό Κλῆρο, τίς Μοναχικές Ἀδελφότητες καί τόν εὐσεβῆ λαό τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Κρήτης
Ἀγαπητά μου παιδιά,
«Ἐπεφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις» (Τίτ. 2, 11). «Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί» (Α΄Τιμ. 3,16). Αὐτή εἶναι ἡ οὐσία καί τό νόημα τῆς μεγάλης αὐτῆς ἡμέρας τῶν Χριστουγέννων, κατά τήν ὁποία ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τήν κατά σάρκα γέννηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἀπό τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, στό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, ἐπί Καίσαρος Αὐγούστου.
Αὐτή ἡ φανέρωση τοῦ Θεοῦ ἐν σαρκί, αὐτή ἡ γέννηση τοῦ Θεοῦ ὡς ἀνθρώπου, εἶναι τό μεγαλύτερο γεγονός ὅλων τῶν ἐποχῶν καί ὅλων τῶν αἰώνων, ἀφοῦ ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο Θεό, πού θά μετέχει στή ζωή καί στήν δόξα Του. «Αὐτός ἐνηνθρώπησεν ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν», κατά τόν Μέγα Ἀθανάσιο.
«Ὡς παιδίον νέον», ὡς «βρέφος κείμενον ἐν φάτνῃ» (Λουκ. β, 12) γνωρίσθηκε ἀπό τούς ἀγραυλοῦντες ποιμένες ὁ Χριστός, πού ἦλθε στή γῆ γιά νά χαρίσει τόν οὐρανό σέ ἐκείνους πού εἶναι προσκολημμένοι στή γῆ, πού εἰσῆλθε στό χρόνο γιά νά μᾶς χαρίσει τήν αἰωνιότητα καί γεύθηκε ἔπειτα τόν θάνατο γιά νά μᾶς χαρίσει τήν ἀθανασία.
Στήν ἐκκλησιαστική μας ζωή κάθε ἑορτή ἔχει τήν ἰδιαίτερη σημασία της, γιατί ἐκφράζει τήν ἰδιαιτερότητα τοῦ ἤθους καί τῆς θεολογίας τῆς Ἐκκλησίας, τῆς λατρείας καί τῆς εὐσέβειάς της. Εἶναι ὁ τρόπος πού ζεῖ και κινεῖται, ὁ τρόπος πού βιώνει καί δοξολογεῖ τά ἱστορικά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ ἡ Ἐκκλησία μας.
Ἑορτάζοντας ἐντός της τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ σήμερα, ὁ πιστός μετέχει σ’ αὐτήν ὡς αὐτόπτης μάρτυρας καί γίνεται ὁ ἴδιος τόπος νέας χριστογέννησης καί ἡ ὕπαρξή του ὁλόκληρη μετατρέπεται σέ βηθλεεμικό σπήλαιο γιά νά χωρέσει ἐντός του ὁ Ἄπειρος Θεός καί νά χαρίσει στήν ἐλαχιστότητά του οὐράνιες διαστάσεις, ἀφοῦ τόν κάνει νά ὑπερβεῖ τήν μικρότητά του.